Часткова мобілізація не вирішує питань забезпечення обороноздатності країни (Обіжник Українських студій стратегічних досліджень (УССД, №3)

Всеукраїнське об'єднання "Свобода". Офіційна сторінка ВО "Свобода".
Новини

Часткова мобілізація не вирішує питань забезпечення обороноздатності країни (Обіжник Українських студій стратегічних досліджень (УССД, №3)

Прапор України
Прапор України
16 січня 2015

Четверта, п'ята та шоста хвилі мобілізації, які планують провести 2015 року, вирішують проблеми зміцнення обороноздатності частково та лише на певний період. Необхідність залучення додаткової кількості мобілізованих резервістів свідчить передусім про недостатню чисельність Збройних Сил в Україні.

Різке, майже вчетверо, зменшення чисельності Збройних Сил за останні 15 років, починаючи з 2000 року (cтаном на час кримської кризи в середині 90-х, чисельний склад ЗСУ становив понад півмільйона (634433 військовослужбовців – станом на 01.01.1994, 428303 – станом на 01.01.2000, 285000 – на 01.01.2005), незадовільний рівень фінансового та матеріального забезпечення Збройних Сил та інших воєнізованих формувань, перехід до професійної армії в умовах її хронічного недофінансування призвели до ситуації, коли в умовах відсутності воєнного стану країну змушені захищати добровольці та відмобілізовані резервісти, а не професійна армія, про формування якої так бравурно звітувала Україна ще з часів Президента Віктора Ющенка.

Три додаткові хвилі мобілізації, які пройдуть 2015 року, зможуть лише частково і максимум на один рік зняти питання оборони країни та охорони її рубежів. Водночас, спроба розв'язати системні проблеми з обороною країни за рахунок добровольців та резервістів може призвести до посилення соціальної напруги в суспільстві.

На жаль, майже за рік після початку агресії Російської Федерації проти України, після анексії Криму, керівництво сектора безпеки і оборони так і не спромоглося розробити та ухвалити нову Стратегію національної безпеки України та Воєнну доктрину України.

Виходячи з реальних загроз та військово-політичної обстановки, слід реалізовувати нову концепцію підвищення обороноздатності країни, яка мала би передбачати створення комбінованих Збройних Сил України на основі відновлення загального призову для всіх, включно із жінками (на добровільній основі), високопрофесійної контрактної армії та формування масштабного Резерву Збройних Сил України.

Президент зобов'язаний забезпечити збільшення чисельності Збройних Сил України на 2015 рік як мінімум удвічі. Практика свідчить, що чисельність збройних сил для країни з позаблоковим статусом в умовах активної зовнішньої військової агресії має складати приблизно 0,7% від загальної кількості населення (без урахування додатково відмобілізованих резервістів). Тобто, виходячи з того, що населення України станом на 1 січня 2015 року становить 42 млн. 941,8 тис. осіб, чисельність ЗСУ має становити не менше 300 тисяч.

Водночас, має бути нарешті проведено переатестацію та люстрацію офіцерського складу та істотне посилення патріотичного виховання серед особового складу.

Негайного втручання з боку правоохоронних структур потребує робота військкоматів. Адже масове ухиляння від мобілізації із залученням корупційної складової підриває моральний дух народу.

Протягом року так і не вирішено проблему забезпечення відмобілізованих резервістів якісним медичним страхуванням.

Серйозною проблемою є відсутність достатньо розроблених нормативних документів щодо внутрішньої ротації вояків, які перебувають на передовій, їх якісного харчування, забезпечення належних умов особистої гігієни, побуту вояків.

Істотне збільшення фінансування сектора безпеки і оборони вимагає значного посилення цивільного контролю за витратою коштів.

Зрештою, проведення масових хвиль мобілізації може бути вмотивованим лише тоді, коли держава запровадить режим воєнного стану, і все населення країни, усі її ресурси буде мобілізовано на захист національного суверенітету, конституційного ладу та відновлення територіальної цілісності країни.

Важливим аспектом залишається просвітницька робота як серед населення зони АТО, так і безпосередньо серед військовослужбовців. Здоровий бойовий дух, що є однією з головних передумов боєздатності армії, руйнується внаслідок непослідовних дій влади. Не можна одночасно проголошувати проросійських сепаратистів терористами, закликаючи до цього ж країни Європи, та допускати представників сепаратистів до розслідувань на українській території (заплановане спільне з ОБСЄ розслідування теракту під Волновахою), а також дозволяти ворогові обшукувати військовослужбовців, направлених на ротацію в донецькому аеропорту. Замороження бойових дій, незрозуміла дипломатична активність у найкращому разі призведуть до формування замороженого конфлікту, а в найгіршому – до внутрішнього розкладання українських сил.

З іншого боку, часто інформаційна політика української влади на визволених територіях здійснюється суто формально.

Над матеріалом працювали:

Юрій Сиротюк – директор Українських студій стратегічних досліджень, народний депутат України VІІ скликання
Юрій Олійник – аспірант Національного інституту стратегічних досліджень






Пошук

Усі права належать ВО "Свобода", 1995-2017.

Матеріали сайту є вільними для розповсюдження за умови посилання (для internet-ресурсів - гіперпосилання) на джерело.